Szabó Sándor szakmai életrajz

Szabó Sándor - gitárművész, zeneszerző

       1956-ban született Törökszentmiklóson. Tanulmányait klasszikus gitáron kezdte magántanárnál. A hetvenes évek közepétől figyelme a jazz és az improvizáció felé irányult. A nyolcvanas évek elején tanulmányokat folytatott Budapesten a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola Jazz Tanszakán, mint vendéghallgató. Már akkor érezte, hogy az improvizációt nem egyetlen stílushoz kötve kell tanulnia, hanem magában kell szintetizálnia mindazokat a zenei hatásokat, amikhez fogékonysága, érzékenysége közel engedi és erre építve kell fejlesztenie improvizációs készségét. Ehhez a távolkeleti zenékben való elmélyülés a legjobb táptalajt nyújtotta számára.

        A művészt 1980-tól kísérhetjük figyelemmel. Hazánkban elsőként kezdett szólóban modern akusztikus gitárzenét játszani. Mivel az akusztikus gitár mint hangszer semmilyen említésre méltó tradícióval nem rendelkezik a magyar zene kultúrájában, a gitárjáték és komponálás Magyarországon nem elismert és nem megbecsült művészet. Mindezek miatt a figyelmet elsősorban külföldön hívta fel magára a különböző kultúrák húros hangszereinek technikáját ötvöző gitározásával, modern darabjaival és mély szellemiségével. Lemezei Angliában, az Egyesült Államokban, Németországban jelentek meg. A hazai kiadványokon a SzaMaBa Trió 3 lemezből álló sorozatán hallható játéka.

       1980-ban Major Balázs ütőssel létrehozta a Szabó-Major duót. Néhány év alatt szinte minden hazai klubban felléptek. 1988-ban megjelent első albumuk az angol LEO Records kiadásában.

       A nyolcvanas évek közepén került kapcsolatba KISHONTI ISTVÁNNAL, aki első angliai lemezének hangmérnöke volt. Pályafutásának egyik legjelentősebb periódisa volt a SzaMaBa trio. A SzaMaBa trió alapítótagja volt, mely a 80-es évek közepétől mintegy tíz éven át működött. Az trió kezdetben csupán alkalmi társulásként adott pár koncertet. Az első együttesben a zenekarvezető Szabó Sándor mellett Bagi László gitáros szerepelt, és Major Balázs játszott ütőshangszereken. Ezzel párhuzamosan megalakították a Alföldi Szabadzene Alkotóműhelye nevű gitártriót, ahol Szabó és Bagi mellé Bakondi András gitáros került az együttesbe. Egy évvel később Major Balázs csatlakozásával a két kissé más irányba tartó project egyesült. Az Alföldi Szabadzene Alkotóműhelyének játékát több kompozícióban őrzi a Sanctified Land and the Anima című album. Mintegy két évi működés után Bakondi András kivált az együttesből, a trió azonban eredeti felállásában együttmaradt és nevük kezdőbetűi után felvették a SzaMaBa nevet. 1993-ra az egyik legsikeresebb koncertező együttes lett, szinte minden hazai fesztiválon szerepeltek. Vendégmuzsikusokkal kiegészítve a triót 3 lemezt készítettek a Tandem Records kiadásában. Az együttesről a Tatai Jazz Táborban készült egy élő koncert felvétel is ami még kiadásra vár.

      Az együttes a magyarországi kulturális leépülésnek köszönhetően egyre kevesebb meghívást kapott ezért 1996-ban szétvált. Azóta Szabó Sándor saját szólókarrierjét folytatja.

      Zenéje sokat változott a SzaMaBa feloszlása óta. Igyekszik kihasználni a szólógitározás teljes potenciálját. Ezidáig sszólóban készítette legjelentősebb albumait. + albumot adott ki an német Acoustic Music Records Alexandria, Gaia and Aries valamint Dreams within Dreams címmel. További 5 saját kiadású album mutatja termékenységét. Zenéjét a klasszikus zene, a keleti zene, a jazz, a népzene folyamatosan formálja. A kilencvenes évek közepétől  pályája lassanként az akusztikus gitárzene nemzetközi világa felé irányult. Egyéni hangvételű játékával jellegzetes hangzásával és kompozícióival a nemzetközi akusztikusgitár világának elismert művésze lett.

       Muzsikájában, a klasszikus kompozíciós módok, a keleti meditatív előadásmód és hangzás, a modern jazz-ből hozott improvizáció mind megtalálható. Az évek alatt kialakult sajátos, időnként meditatív, finoman részletező dallamvilága, a diatónikus és atonális világ között lebegő, azokat átszövő harmóniavilága. Zenéje nehezen sorolható be egy egy kategóriába. A klasszikus gitár polifóniáját, az amerikai fingerstyle akusztikus gitárjáték technikáját és a keleti zenék díszítésmódját ötvözte egybe. Mindehhez párosul a jazzből örökölt improvizációs készsége.

        Szabó Sándor ismeretsége Kishonti Istvánnal 1986-ban kezdődött,. Ezévben vették fel Szabó Sándor első albumát, mely az angol Leo Records gondozásában jelent meg. Ez volt az egyik első album, ami nyugati országban jelent meg a vasfüggüny mögötti improvizatív zenét játszó muzsikusokkal. Az ezt követő időszak a SzaMaBa Trió megalakulását és mintegy tíz esztendős sikeres pályafutását ölelte fel. Ez idő alatt Kishonti István szinte az együttes tagjává vált és vele együtt a SzaMaBa Trió olyan hangfelvételeket produkált, melyre sem koncepciójában, sem minőségében hazánkban még nem volt példa.

          Szabó Sándor időközben egy osztrák-magyar hangtechnikai cégnél dolgozott, mely beiskolázta őt egy angliai hangtechnikai kurzusra. Ezt követően ott szerzett  tudását és a Kishonti István mellett szerzett tapasztalatait felhasználva saját stúdiót kezdett építeni. Minden szóló albumát saját maga vette fel, majd az akusztikus gitár felvételében szerzett tapasztalatait kamatoztatva 3 éven át dolgozott a Német Acoustic Music Records hangmérnökeként

          Romanek Tihamér hangszerkészítővel közös együttműködésük eredményeként különleges sokhúros gitárok készültek számára. Egyik legérdekesebb 16 húros Kasha rendszerű gitárját az amerikai Steve Klein tervezte és Romanek Tihamér építette meg számára. A 16 húros gitár mint fő specialitása többféle hangolásban és húrozással jelenik meg zenéiben. A fémhúrok lehetővé teszik a hangok hajlítását ezáltal a keleti zenékre oly jellemző finom díszitésmódot. Egy másik különleges hangszere a 8 húros bundnélküli gitár, hangja valahol az indiai sarod és az arab oud hangzása között van, azonban a 6 és 8 húros klasszikus gitárok is egyenrangú hangszerként jelennek meg. Szabó Sándor kísérletező alkatú muzsikus, a hangszer hangzó lehetőségeinek és a rajta játszható zene határainak szűntelen kutatója is. Eddig több mint 30 hanglemezen hallható játéka.

        Szabó Sándor nemcsak az akusztikus gitár világában tevékenykedik. Az elmúlt években behatóan tanulmányozta a digitális effektprocesszorokban elektromos gitárban rejlő, eddig ki nem használt lehetőségeket. 6 éven át dolgozott a TC Electronic dán hangtechnikai cég bétatesztereként. Számos programot készített a TC térszimulátoraiba. Jelenleg a német Quantec cég számára dolgozik ugyanebben a témakörben.

        Szabó Sándor           igazi kalandozó, felfedező a gitár birodalmában. Nemcsak muzsikus hanem kreatív hangmérnök is egyben. Mára jószerével bejárta az egész világot. Japántól Koreán át Amerikáig.

          1998 óta mint külső előadó rendszeresen oktat az Oktopus Multimédia Intézetben. Az elmúlt években sokat tett azért, hogy az akusztikus gitárzene itthon is ismert legyen. Szellemi kezdeményezője és egyik szervezője a hazai Nemzetközi Akusztikusgitár Fesztiválnak

Eddigi munkásáágáról és életművéről bővebben honlapján lehet információkat szerezni:

www.sandorszabo.com

Bejelentkezés

Belépve marad?

Bejelentkezés

Partnerek